Brak doświadczenia może utrudnić sprawny start każdego przedsięwzięcia. Bezsprzecznie diabeł tkwi w szczegółach. W związku z tym kiedy nie wiemy jeszcze, na co zwrócić uwagę i jakie zadać pytania możemy popełnić błędy, które w dłuższej perspektywie z pewnością zaważą na funkcjonowaniu i konkurencyjności firmy. Poniżej kilka rad, jak unikać raf i mielizn w fazie rozwijania ecommerce. Jak rozważnie i skutecznie wybrać firmę spedycyjną, obsługującą sklep internetowy?
Języczek u wagi.
Spedytor jest kluczowym elementem dobrego funkcjonowania firmy w branży, jaką jest e-handel, dostarczającej zamówione towary swoim klientom. Dlatego sprawna logistyka idąca w parze z właściwą komunikacją z kupującymi jest odpowiedzialna za gross sukcesu. Firma spedycyjna, jako pośrednik między nami a klientami, kreuje w dużej mierze wizerunek e-sklepu. W rezultacie powierzając kurierowi przesyłkę, oddajemy w jego ręce naszą reputację. I wierzymy, że druga strona zrobi wszystko, by nie zawieść zaufania i ugruntować naszą pozycję jako solidnego kontrahenta. Przecież e-handel jest coraz bardziej obleganą gałęzią gospodarki.
Zobacz również kiedy i dlaczego warto postawić na Fulfillment w E-commerce
Od czego należy zacząć? Kilka ważnych pytań.
Po pierwsze, jaki obszar obsługujemy? Potrzeby należy przeanalizować pod kątem geolokalizacji. Po drugie, czy nasz e-sklep działa lokalnie, na terenie całego kraju, czy mamy ambicje i możliwości działać na rynkach światowych.
Więcej jest firm spedycyjnych działających w dużych miastach. Jeśli natomiast nasi klienci rozproszeni są w małych miejscowościach i wioskach, musimy znaleźć spedytora, który zapewni odpowiedni poziom usług i stuprocentową dostarczalność przesyłek. Jeśli oferujemy towar, który do wysyłki mieści się w kopertę, warto pomyśleć o skorzystaniu z usług naszego największego operatora pocztowego. Tymczasem firmy zajmujące się kolportażem prasy oferują usługi spedytorskie, wykorzystując własną sieć kiosków i saloników. Należy gruntownie zbadać temat, biorąc pod uwagę specyfikę każdej firmy. Jak to w życiu bywa różnice w organizacji, ofercie i cenach pomiędzy spedytorami mogą być znaczne. Jedni przewożą drobnicę, inni paczki wielkiego formatu. Żeby dobrać właściwy koszyk usług do profilu naszej firmy, należy porównać wiele propozycji.
Co sprawdzić i o co zapytać?
- O dostarczalność.
Choć brzmi niegramatycznie, jest to informacja, ile paczek dotarło terminowo. Jeśli druga strona nie prowadzi lub unika udostępnienia statystyki, można mniemać, że ma coś do ukrycia. - W jaki sposób firma komunikuje się z naszym klientem?
Bardzo ważne! ponieważ klient na bieżąco informowany zadaje nam mniej kłopotliwych pytań. Po przekazaniu paczki kurierowi role się odwracają. Stajemy się pośrednikami w łańcuchu informacyjnym pomiędzy spedycją a odbiorcą. - W jakiej formie następuje odbiór i dostawa przesyłek.
- od drzwi do drzwi
- z placówek stacjonarnych – ważne są godziny pracy i lokalizacja oraz ilość oddziałów
- czy dzięki rozwijanej, przez niezależnych operatorów, sieci paczkomatów (mogą występować pod różnymi nazwami).
- Na jakie usługi dodatkowe można liczyć?
- dostawa za pobraniem
- ubezpieczenie przesyłki
- dostarczanie pod adres prywatny
- elementy niestandardowe tzn.-przewóz chemikaliów, w tym płynnych, opakowania inne niż z tektury falistej, paczki w kształcie odmiennym niż prostopadłościenny itp.
- Ile prób doręczenia podejmują kurierzy?
- Jak spedytor realizuje nadzór nad przesyłkami przekazanymi przez esklep.
- każdy z pracowników zaangażowanych w nadzór nad drogą, którą przebywa paczka, posiada urządzenie z desktopową wersją programu monitorującego
- wdrożona jest wersja online ww. programu
- API udostępniane przez system autoryzacji, w zakresie koniecznym dla sprawowania nadzoru.
- Jaka obowiązuje procedura w przypadku zwrotów i reklamacji?
- Według jakiego wzoru obliczana jest waga paczki?
Ogólna postać reguły jest taka sama w firmach spedycyjnych, jednak poszczególne jej składniki mogą się od siebie różnić. - W jakim czasie rozliczane są pobrania (jeśli usługa jest dostępna).
Firma współpracująca może przeciągać ponad miarę moment wypłaty. Korzystając z taniego kredytu, nadwyręża naszą płynność finansową.
Decyzja podjęta, co dalej?
Kiedy już podejmiemy wstępną decyzję o wyborze spedytora, warto przyjrzeć się bliżej kandydatowi. Przeczytajmy opinie klientów i to, co sami o sobie chcą napisać. Z większej ilości informacji można wysnuć bardziej prawdopodobne wnioski.
Gdy już przestudiujemy wszystkie oferty dla e-commerce, z ogromu podobnych jedna do drugiej, bez wątpienia zaczniemy dostrzegać różnice. Wydaje się, że każda firma posiada swój charakterystyczny element. Należy przymierzyć go do naszej firmy i spróbować skojarzyć te fakty. Na pewno znajdziemy oferenta o odpowiedniej konfiguracji usług, która będzie przystawać do naszej działalności i spełni oczekiwania klientów.
Zastanawiasz się czy zainwestować we własny magazyn czy może zlecić outsourcing zewnętrznej firmie? -> sprawdź wady i zalety zlecenia logistyki firmie outsourcingowej