Przewoźnik na miarę sukcesu, sklepu internetowego.

Brak doświadczenia może utrudnić sprawny start każdego przedsięwzięcia. Bezsprzecznie diabeł tkwi w szczegółach. W związku z tym kiedy nie wiemy jeszcze, na co zwrócić uwagę i jakie zadać pytania możemy popełnić błędy, które w dłuższej perspektywie z pewnością zaważą na funkcjonowaniu i konkurencyjności firmy. Poniżej kilka rad, jak unikać raf i mielizn w fazie rozwijania ecommerce. Jak rozważnie i skutecznie wybrać firmę spedycyjną, obsługującą sklep internetowy?

Języczek u wagi.

Spedytor jest kluczowym elementem dobrego funkcjonowania firmy w branży, jaką jest e-handel, dostarczającej zamówione towary swoim klientom. Dlatego sprawna logistyka idąca w parze z właściwą komunikacją z kupującymi jest odpowiedzialna za gross sukcesu. Firma spedycyjna, jako pośrednik między nami a klientami, kreuje w dużej mierze wizerunek e-sklepu. W rezultacie powierzając kurierowi przesyłkę, oddajemy w jego ręce naszą reputację. I wierzymy, że druga strona zrobi wszystko, by nie zawieść zaufania i ugruntować naszą pozycję jako solidnego kontrahenta. Przecież e-handel jest coraz bardziej obleganą gałęzią gospodarki.

Zobacz również kiedy i dlaczego warto postawić na Fulfillment w E-commerce

Od czego należy zacząć? Kilka ważnych pytań.

Po pierwsze, jaki obszar obsługujemy? Potrzeby należy przeanalizować pod kątem geolokalizacji. Po drugie, czy nasz e-sklep działa lokalnie, na terenie całego kraju, czy mamy ambicje i możliwości działać na rynkach światowych.
Więcej jest firm spedycyjnych działających w dużych miastach. Jeśli natomiast nasi klienci rozproszeni są w małych miejscowościach i wioskach, musimy znaleźć spedytora, który zapewni odpowiedni poziom usług i stuprocentową dostarczalność przesyłek. Jeśli oferujemy towar, który do wysyłki mieści się w kopertę, warto pomyśleć o skorzystaniu z usług naszego największego operatora pocztowego. Tymczasem firmy zajmujące się kolportażem prasy oferują usługi spedytorskie, wykorzystując własną sieć kiosków i saloników. Należy gruntownie zbadać temat, biorąc pod uwagę specyfikę każdej firmy. Jak to w życiu bywa różnice w organizacji, ofercie i cenach pomiędzy spedytorami mogą być znaczne. Jedni przewożą drobnicę, inni paczki wielkiego formatu. Żeby dobrać właściwy koszyk usług do profilu naszej firmy, należy porównać wiele propozycji.

Co sprawdzić i o co zapytać?

  1. O dostarczalność.
    Choć brzmi niegramatycznie, jest to informacja, ile paczek dotarło terminowo. Jeśli druga strona nie prowadzi lub unika udostępnienia statystyki, można mniemać, że ma coś do ukrycia.
  2. W jaki sposób firma komunikuje się z naszym klientem?
    Bardzo ważne! ponieważ klient na bieżąco informowany zadaje nam mniej kłopotliwych pytań. Po przekazaniu paczki kurierowi role się odwracają. Stajemy się pośrednikami w łańcuchu informacyjnym pomiędzy spedycją a odbiorcą.
  3. W jakiej formie następuje odbiór i dostawa przesyłek.
    • od drzwi do drzwi
    • z placówek stacjonarnych – ważne są godziny pracy i lokalizacja oraz ilość oddziałów
    • czy dzięki rozwijanej, przez niezależnych operatorów, sieci paczkomatów (mogą występować pod różnymi nazwami).
  4. Na jakie usługi dodatkowe można liczyć?
    • dostawa za pobraniem
    • ubezpieczenie przesyłki
    • dostarczanie pod adres prywatny
    • elementy niestandardowe tzn.-przewóz chemikaliów, w tym płynnych, opakowania inne niż z tektury falistej, paczki w kształcie odmiennym niż prostopadłościenny itp.
  5. Ile prób doręczenia podejmują kurierzy?
  6. Jak spedytor realizuje nadzór nad przesyłkami przekazanymi przez esklep.
    1. każdy z pracowników zaangażowanych w nadzór nad drogą, którą przebywa paczka, posiada urządzenie z desktopową wersją programu monitorującego
    2. wdrożona jest wersja online ww. programu
    3. API udostępniane przez system autoryzacji, w zakresie koniecznym dla sprawowania nadzoru.
  7. Jaka obowiązuje procedura w przypadku zwrotów i reklamacji?
  8. Według jakiego wzoru obliczana jest waga paczki?
    Ogólna postać reguły jest taka sama w firmach spedycyjnych, jednak poszczególne jej składniki mogą się od siebie różnić.
  9. W jakim czasie rozliczane są pobrania (jeśli usługa jest dostępna).
    Firma współpracująca może przeciągać ponad miarę moment wypłaty. Korzystając z taniego kredytu, nadwyręża naszą płynność finansową.

Decyzja podjęta, co dalej?

Kiedy już podejmiemy wstępną decyzję o wyborze spedytora, warto przyjrzeć się bliżej kandydatowi. Przeczytajmy opinie klientów i to, co sami o sobie chcą napisać. Z większej ilości informacji można wysnuć bardziej prawdopodobne wnioski.

Gdy już przestudiujemy wszystkie oferty dla e-commerce, z ogromu podobnych jedna do drugiej, bez wątpienia zaczniemy dostrzegać różnice. Wydaje się, że każda firma posiada swój charakterystyczny element. Należy przymierzyć go do naszej firmy i spróbować skojarzyć te fakty. Na pewno znajdziemy oferenta o odpowiedniej konfiguracji usług, która będzie przystawać do naszej działalności i spełni oczekiwania klientów.

Zastanawiasz się czy zainwestować we własny magazyn czy może zlecić outsourcing zewnętrznej firmie? -> sprawdź wady i zalety zlecenia logistyki firmie outsourcingowej

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin