Handel międzynarodowy prężnie się rozwija, rośnie zapotrzebowanie na różnego typu towary, które trzeba przetransportować do punktu docelowego w bezpieczny sposób. Do wyboru jest transport lotniczy, morski i kolejowy. Każde z tych rozwiązań ma oczywiście zarówno zalety, jak i wady. W zależności do rodzaju towaru, jego wagi i ilości, wybór padnie na inny środek transportu. Najpopularniejszy jest fracht morski ze względów ekonomicznych. Minusem będzie dosyć długi czas dostawy, ale atrakcyjna cena i możliwość przetransportowania wysokogabarytowych towarów przemawia na korzyść tego rozwiązania. Wymienić można transport całokontenerowy FCL i transport drobnicowy LCL, które różnią się pod wieloma względami.
Co kryje się pod skrótami FCL i LCL?
Transport FCL dotyczy kontenerów, które są używane do przewożenia dużych ładunków i sporej ilości towarów. Co więcej, pojedynczy kontener jest przypisany do konkretnego klienta. Na transport całokontentnowy decydują się głównie duże firmy, które mają do przewiezienia wiele przesyłek, towary ponadgabarytowe, o niestandardowych wymiarach. Niektórych ładunków nie można transportować z innymi przesyłkami ze względu na ich specyfikę i gabaryty, dlatego pozostaje skorzystanie z FCL. Rozwiązanie to jest powszechnie spotykane w przypadku przewozów hurtowych, regularnych. Najczęściej towar jest dostarczany do wskazanego portu, ale można też skorzystać z opcji door to door, co ma wiele zalet, ale trzeba liczyć się z większymi kosztami. Pod kątem logistycznym jest to najwygodniejsza i najprostsza forma transportu. Nie trzeba przeładowywać kontenera ze względu na to, że korzysta z niego tylko jedna osoba. Cała jego zawartość trafia prosto do wyznaczonego miejsca, bez rozdzielania ładunków. Przekłada się to wobec tego na sporą oszczędność czasu.
Z kolei LCL jest transportem drobnicowym, czyli polega na przewożeniu mniejszych towarów. Z jednego kontenera korzysta większa liczba klientów. Pod względem ekonomicznym jest to najkorzystniejsza opcja, bo koszty transportu są podzielone na wszystkich usługobiorców, więc każda firma może zaoszczędzić na dostawie. Transport LCL drobnicowy będzie korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które składają nieregularne zamówienia, czyli kupują towar w różnym czasie i rozmaitych miejscach. Nieopłacalne byłoby wysyłanie mniejszych ilości towaru całym kontenerem. Transport LCL warto wybrać, rozpoczynając współpracę z nowym dostawcą, zanim zleci się mu realizację całego zamówienia. Z tego rozwiązania korzystają przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, bo pozwala to na obniżenie kosztów prowadzonej działalności i zachowanie płynności finansowej.
Na które rozwiązanie się zdecydować?
Jeśli chce się zamówić lub wysłać niewielkie ilości towarów, to nie ma sensu wykupywać całego kontenera. Realizowanie częstszych wysyłek w mniejszych ilościach jest bardziej opłacalne po wybraniu transportu drobnicowego. Będzie to idealna opcja dla klientów detalicznych, niewielkich firm i początkujących przedsiębiorców. Transport LCL pozwala na konsolidację ładunku towarów, a to z kolei przekłada się na obniżenie kosztów dostawy. Zaleca się go wybrać ze względów bezpieczeństwa, gdy planuje się przetestować nowych kontrahentów zagranicznych. Bez wysokich nakładów będzie można sprawdzić, czy są oni terminowi, świadczą usługi na wysokim poziomie, oferują towary zgodnie z umową. Z kolei operowanie dużymi ładunkami wręcz wymaga skorzystania z transportu skonteneryzowanego. W przypadku FCL nie ma znaczenia to, w jakim stopniu klient wykorzysta całą powierzchnię/nośność kontenera. Konieczne jest wykupienie jego całości. W przypadku transportu LCL załadunkiem przesyłek zajmie się magazyn konsolidacyjny, podobnie jak nadaniem kontenera do portu docelowego. Wiąże się to jednak z wydłużonym czasem dostawy.